Evangelism, iliti propovedanje – prvi deo

Vruća, trendi tema. Apple je kompanija koja je progurala koncept evanđelisanja u sekularnom smislu, uglavnom po konceptu već pominjanog Guy Kawasakija, koji je 1984. dosta pripomogao u stvaranju Macintosh marketing platforme.

Danas, većina zapadnjaka zna ponešto o „propovedništvu“ (koristim ova dva izraza kao sinonime, što možda i nije najpravilnije). Vreme je da znamo i mi, i da imamo resurse na srpskom koji se odnose na ovu, tako popularnu, temu. U ovom uvodnom delu, pišem o samom konceptu. Sledeći će sadržati strategijsku primenu koncepta evanđelizma u marketingu.

Šta je evanđelisanje?

Prosto rečeno, to je (sada već i formalno) posao koji u sebi spaja iskrenu ljubav i strast za proizvodom koji je u pitanju, i želju da se ta ista ljubav, znanje i strast podeli sa drugima. Velike firme, poput Apple-a (duh.) i Microsoft-a imaju stvarne „product evangelist“ job title-ove, i plaćaju ljude koji su ultimativni maven-i za njihove proizvode. Maven je jevrejska reč, i označava osobu od poverenja i velikog, specijalističkog znanja, koja je voljna da to znanje aktivno deli sa drugima. Nisam je ja ni izmislio, niti prvi upotrebio.

Zašto su propovednici bitni?

Bitni su zato što vam potrošači više ne veruju kao nekada, najprostije rečeno. Šta god da prodajete i koju god uslugu da nudite, ukoliko iza nje današnji obrazovani, opunomoćeni i gotovo sveznajući potrošač ne može da nanjuši ljudskost, strast, energiju i ljubav – ima velike šanse da propadne. Suočeno sa konkurentom koji sve navedene karakteristike ispoljava, naravno. Propovednici, važno je napomenuti, nisu samo zaposleni u kompaniji koja proizvodi/stvara ponudu i marketari koji stvaraju njenu komunikaciju. Najvredniji propovednici su obični kupci, kojima je pružena šansa da izraze svoje oduševljenje proizvodom. I oni to rade „na sva usta“.

Ko je primer propovednika?

Najbanalnije, i najočitije – korisnik Apple iPod-a. Budući da je sam proizvod bukvalno savršena platforma za propovedništvo (o tome šta čini dobru platformu za propovedništvo u nekom od sledećih postova), korisnici se jednostavno lepe. Očarani, ne mrzi ih da prčkaju po svom uređaju, kače se na forume, saznaju i dele novosti preko Interneta i, najvažnije, mašu ponosito svojim iPodom, gde god da su! Valja pomenuti da je, budući da su prvi i implementirali koncept, Apple ovu priču podesio i utegao do tančina – ko zna vlasnika Mac kompjutera koji nema iPod? Oni su najverovatniji kupci iPod-a. Isto tako, kupci iPod-a su najverovatniji kupci sledećeg Apple-ovog prizvoda, jer su srcem i svojevoljno u tome. I šire poruku dalje, dalje i dalje.

 

Nastavak sledi.

Advertisements

Posted on decembar 5, 2008, in Advertajzing, Brending, Strategy and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 komentara.

  1. Uvek sam bio za to da se koriste naše reči, gde god je to moguće. Zato podržavam tvoju ideju o resursima na srpskom jeziku.
    A što se tiče Apple-a i iPod-a, nisam od onih koji se kunu u njih. Imaju prednosti ali imaju i mane. Uostalom, nije mašina ta koja je kreativna, već onaj ko je koristi. Za dobru ideju dovoljan je i list papira i olovka.
    Ljubitelji iPoda (Aplle-a, Mac-a) zaista šire poruku, tačnije svoju ljubav prema tim proizvodima, dalje. Samo čini mi se da su u tome malo preagresivni. Bojim sa da takvi propovednici sa svojom agresivnošću ne liče malo na neke druge propovednike.

  2. Hvala na komentaru, Peco. Ni ja lično nisam korisnik Apple-ovih proizvoda, i u potpunosti se slažem sa tvojom konstatacijom o kreativnosti. Ipak, što se tiče brendinga, mislim da je upravo poenta (to jest, krajnji cilj brend menadžera) da se sekularni brend-propovednici odnose prema svom „zlatnom teletu“ ugledajući se na religiozne modele. Agresivnost je prosto neophodna, jer direktno utiče na diferncijaciju.

  1. Povratni ping: Timeout Beograd… dobro dokle ove budalaštine « strategy, advertising and philosophy in Serbia

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s