Novogodišnji propust MT:S

Po običaju, dani oko Nove Godine su period kada se mobilne mreže aktiviraju i „na sva usta“ viču koliki im je bio saobraćaj, koliko stotina hiljada SMS poruka je poslato preko njihove mreže u novogodišnjoj noći, i tome slično. Bezlični korporativni PR bez svrhe, ako mene pitate. Čekao sam ovoliko dugo da o ovome pišem, jer sam se nadao da će MT:S ipak ugrabiti priliku da smislenije odgovori na zadatu temu, budući da su imali izuzetnu priliku…

U pitanju je članak koji je izašao u Večernjim Novostima, u rubrici „zanimljivosti“ (nemojte me držati za reč, ali to je logo_telekomsrbijapoenta rubrike), koji krajnje nonšalantno izveštava da je određeni N.N. poslao 15.410 SMS poruka za mesec dana, time oborivši nekakav rekord. Dečko je poslao više poruka od nekih banaka i između ostalog, čak srušio i američki rekord.

Ono o čemu želim da pričam je PR follow up ovakve vesti, odnosno nedostatku istog. MT:S nije, koliko vidim, imao ikakvu ideju ni nameru da od ovakvog, Bogom danog, publicity-ja napravi zaista korisnu stvar u smislu PR-a. Od momka se mogao napraviti heroj: junak spotova, evanđelista, mogućnosti za njegovo medijsko eksponiranje su enormne. U tekstu piše da je dečko odlučio da ostane anoniman. Pa, i ja bih radije ostao anoniman, nego da mi mama sazna na šta trošim njene pare (bar nije droga, jel da?), ako za uzvrat ne dobijam ništa. A Novostima niko nije platio da od ove vesti naprave „nešto“.

Pitam Vas, šta bi se desilo da je neko iz MT:S PR odeljenja pozvao momka na razgovor, predložio mu da dobije svaki drugi SMS besplatno, da mu daju punu torbu merchandise-a, i da bude glavni sudija na nekakvom takmičenju u brzom kucanju poruka? Jel bi ostao anoniman? On, pretpostavljam tinejdžer, koji žonglira dve devojčice u isto vreme i šalje tri poruke u minutu? Ma dajte, molim Vas… ako išta, dečko je komunikator.

Ako mi dozvolite da fantaziram, on bi sutra u Kuriru bio zaslužan što je onaj mali bosanac dobio Operaciju Trijumf. I šala, zezanje, MT:S, MT:S… udri tuci, zabava, MT:S, ad nauseam. Po ceni pola budžeta jednog TVC-a. Ako im je baš do bacanja para, mogli su ga i ubaciti u one urbane spotove sa b-boysima i grafitima – ta je ciljna grupa. Ponavljam: vrlo verovatno su ga mogli kupiti za „siću“ i od njega napraviti lice.

Da ne dužim: PR je, naravno, deo strateškog marketinga, i kao takav u 21. veku mora biti proaktivan, to jest da ima aktivan uvid i trudi se da donekle kontroliše komunikacije o kompaniji. Reaktivnost je odlika marketinških komunikacija u eri pre informatičke revolucije, i taj PR je mrtav. Ne daje dovoljno dobre rezultate u modernom dobu. Sve se svodi na tzv. accountability, koncept koji kaže da se troškovi marketing i PR aktivnosti moraju opravdati. Sad, voleo bih da mi neko iz MT:S-a objasni: prema kojim merenjima je plaćena PR bljuvotina o 185.960.932 čestitki poslatih putem SMS poruka (koju pušta svaki bogovetni provajder) bolja i vrednija od (gotovo) besplatne platforme za dugoročni PR i evanđelisanje. U brojkama, ako nije problem.

Zašto se ovakve prilike propuštaju?

Advertisements

Posted on januar 23, 2009, in Advertajzing, Strategy and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 5 komentara.

  1. Iz prostog razloga jer će PR menadžer morati da objašnjava rukovodstvu MT:S-a kome je i zašto poklonio punu torbu merchandise-a :D…

    Šalu na stranu, veliki propust, ali mislim da se ovo ne dešava samo kod nas (u Srbiji), dešava se i u inostranstvu ali sigurno ne u jednoj od najvećih kompanija u zemlji… propust koji ne treba proći ne kažnjeno!

    Ne slažem se da bi ga mogli „kupiti“ s punom torbom merchandise-a ali sigurno ne bi izdvojili sumu kao za neku javnu ličnost…

  2. pa dobro, slažem se sa tom poslednjom tezom, jesam malo iskarikirao situaciju. Poenta ostaje – olako protraćena prilika.

    Meni najviše bode oči to očito nerazumevanje između marketing i PR odeljenja – marketari furaju nekakav „urbanizam“ i jure mlađu publiku koja je pobegla na VIP sa svojim „street style“ kampanjama, dok PR i dalje vuklja nekakvu generičku glupost za koju nikoga u javnosti nije briga. To je prava tuga. Verujem da se ovakav propust ne bi dogodio da „leva ruka zna šta radi desna“.

    Hvala puno na komentaru, Milorade, nadam se da nije i poslednji!

  3. Nisam siguran koliko je tvoja kritika upućena na pravu adresu, i koliko je PR Mts-a zaista odgvoran za ovaj propust.

    Jasno je svima da sve PR i Markting aktivnosti u našim kompanijama vode agencije. Na taj način svi iz kompanije skidaju odgovornost sa sebe i smanjuju sebi posao na uštrb kvaliteta. Marketing se sveo na kampanjsko oglašavanje, a PR na objavljivanje tekstova o kompaniji na dan rodjendana ili nekog jubileja. Nedostatak kvaliteta u obavljanju pomenutih aktivnosti se pokušava nadomestiti ogromnim budžetima, i što je najcrnje to za sada kod nas sasvim dobro prolazi.

    Dakle koncept je loš. Ko prvi shvati da direktor marketinga, brend menadžer ili PR nisu tu da potpišu odobrenje na marketing plan koji im uradi neko drugi ništa se bitnije neće desiti.

    Meni je samo jedna stvar nejasna kod ljudi koji odlučuju u tim kompanijama; zar niko nije stavio na papir i uradio računicu da je daleko isplatljivije napraviti svoju marketing službu sa profesionalcima koji bi pri tome, za razliku od ljudi u agencijama, imali vremena da prate i upoznaju materiju i industriju u kojoj posluju?

    Agencije svuda u svetu služe za tzv „taktički marketing“ a ne strateški, i upravo odsutnost strategije jeste glavni uzrok propuštenih prilika.

    za kraj… DOLE „AD HOC“ MARKETING! ŽIVEO MARKETING!

  4. Živ bio, Dušane i dobro došao! 🙂
    Potpuno se slažem sa tvojim gledištem. Priznajem, kada sam pisao ovaj tekst imao sam iskrivljenu percepciju – postavio sam stvari kao da smo (tj MT:S je) u marketinški razvijenom svetu. Tvoj je komentar to ispravio i dao neophodnu dozu realizma za ovo podneblje.

    Pitanje koje postavljaš o računici sam takođe „očešao“ u svom prevodu članka sa Dim Bulb bloga – verujem da se zove „Da li je vreme da uvedete advertajzing u kuću?“… na takvo pitanje je dužna da odgovori svaka kompanija u 21. veku, po mom mišljenju.

    Hvala ti na super doprinosu, još jednom!

  5. Posto sam kao nov na ovom blogu i nisam pregledao sve teme ,ali vremenom hocu, moj komentar na ovu temu ce biti u brojkama a to mi daje jednu vrstu odgovora.
    Stvarno me je interesovalo koji je vremenski interval izmedju 2 SMS poruke.

    30 dana x 24 sata x 60 minuta x 60 sekundi = 2 592 000 secundi.
    2 592 000 sekundi / 15 410 SMS = 168 sekundi za poruku ili ti na svaka 2,8 minuta jedna poruka.

    Uzevsi u obzir da je ta osoba spavala 6 sati dnevno :
    30 dana x 18 sati x 60 minuta x 60 sekundi = 1 944 000 sekundi.
    1 944 000 sekundi / 15 410 SMS = 126 sekundi za poruku ili ti na svaka 2,1 minut.

    Uzevsi u obzir fizioloske potrebe – higijenu (tusiranje),ishranu (sem ako nije drzao kasiku i viljusku 30 dana) i uzevsi u obzir ostale specificne situacije odbio sam jos 2 sata dnevno.
    30 dana x 16 sati x 60 minuta x 60 sekundi = 1 728 000 sekundi.
    1 728 000 sekundi / 15 410 SMS = 112 sekundi za poruku ili ti na svaka 1,86 minuta.

    Po meni je ovo veoma diskutabilno jer se ostalo „anoniman“ i da je to stvarni zivot neke osobe u Srbiji.
    Posto je ostao anoniman onda vec imam sumnju u ove cifre kao realne pa mi se anonimnost i cini opravdana i mozda mi daje kakve takve odgovore zasto se nije radilo to sto je trebalo a sto si naveo gore.

    Mada … sve je moguce ..

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s