Izložba Bruketa+Žinić

Posetih danas, uz relativno velika očekivanja, veličanstvenu zgradu Geozavoda. Nikada ranije nisam ulazio unutra, a moram priznati da je ni spolja nisam previše puta zagledao. Jednostavno, nije moj deo grada. Prelepo, masivno, bogato. Englezi bi rekli „opulent“ i bili bi u pravu. Fasciniran sam nivoom zapuštenosti zdanja koje je, koliko shvatih čitajući fasadu, tek sa kraja 19-og stoleća. Mislim da sam najviše bio zaslepljen veličanstvenošću propalog svetlarnika, sa kojeg preteći mrmolje nataložena desetleća čađi i smoga gradskog centra. Gutanje svetlosti, i taj neopisivo tužni miris knjiga… papira, voska, poveza, štavljene kože… koje se raspadaju, prosipajući vrpce po prostranim mermernim podovima, nikad očišćenim. Pretpostavljam da tako izgledaju i moja pluća.

Oko mene, shvatih najzad, bila je i izložba. Impresivna grafička ostvarenja, u bilo kom smislu. Svideo mi se larpurlartizam plakata (očito rađenih namenski) u holu sa svetlarnikom, koji traže pripisivanje značenja. Tačnije, svidelo mi se tek kada je podsvesnoj igri slagalice, koja se odmotavala u mojoj glavi, pružena svesrdna pomoć u vidu monografije B+Ž, koja postavlja viđeno u kontekst. Prijatan „Aha, znao sam!“ efekat. Čitam sada na netu siže, pa razumem da je poenta bila u segmentaciji ideja-vizualizacija-projekt.

I to je to. Trezor je, gle čuda, pretvoren u… trezor. Lepo je videti sve te nagrade, za trenutak pustiti ego da divlja. Prolazno.

U suštini, razočaran sam. Tužan, čak. Mogao sam poneti mnogo više od zamagljenog „aha, baš su im opake stvari“ i kutije šibica brendirane markom najglupljih cigareta na svetu. Mogao sam poneti iskustvo. Kaže mi devojka da ne razumem. Kaže mi da su na otvaranju bile arhitekte, da je bilo i muzike, ića i pića. Da su držali govore, aplaudirali, čak i igrali po malo. Bio je DJ. Možda i dva. Dugo nisam izlazio u Beogradu, kaže, zaboravio sam da je „opening invent“ sve.

Ja videh tužnu, usamljenu zgradu, sa dva uber-arhi-Meka bez miša. Videh sedmoro ljudi kako zamišljeno prelistavaju monografije, koristeći priložene bojice da ostave vickast komentar. Takmičenje bez sudije, bez nagrade, čini mi se. Ego iznad svega, poručuje kasno-barokna (šta god, divna je) gipsarija. Nema kustosa. Nema programa sem info-postera, pretrpanih bolno sitnim tekstom.

Čini se da su B+Ž došli, napravili tulum za bratiju i otišli, neznano kuda. U nove pobede, po nove statuice, nadam se. A ja… pa, ja sam zakasnio da budem urban. Da budem uključen u, čini se, ekskluzivni svet u kojem poenta postoji. U kojem praznina ne igra posmrtni tango sa idejom. U kojem me tretiraju kao publiku. Ovako, jedino što sam odneo sa sobom je delimična ogorčenost arogancijom koja je neraskidivo uvezana u ceo koncept ove izložbe. I šibice.

Među dvestotinjak projekata koji će biti prezentovani beogradskoj publici nalazi se i nevidljiva Podravka kuvarica koju pre upotrebe treba ispeći, web sajt za udomljavanje neželjenih poklona Sretan BiŽić, promocija za Pumu koja se odvijala u zoološkom vrtu, višestruko nagrađivane ambalaže za MC, Chivalon, Pitroid itd.

Dvestotinjak projekata leži na papiru (kvalitetnom, doduše). Prezenteri ne postoje. Kuvaricu su ispekli deoničari podravke, a nama je ostala slika. Web sajt je prikazan u obliku screenshota. Promocija za Pumu su 4 fotografije. Ambalaže su… eh.

Možda nisam došao u bogougodno vreme? Možda je „izložba“ ipak trebalo da traje jedan dan i zove se „žurka“. Ili, u duhu srpskog jezika, prosto „party“. Hvala na pažnji.

Posted on maj 12, 2009, in Advertajzing, Filozofiranje and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 3 komentara.

  1. sry matori, preuzimam punu odgovornost shto sam te izneverio za ekskluziva otvaranje

    on the other hand, nishta ne bi mogao da vidish od radova zbog guzhve tako da sam ti zapravo pomogao ?

    i’m a good person ^_^

  2. Larpurlartizam, xtra! Evo i ja htela da pođem na Depeche da se ‘nafuram’ na urbanost, no ne vredi, čuli da ja dolazim pa se smorili i otkazali. I šta mi onda ostaje nego ‘splavovi su meka i medina’. Izvini, ovaj moj komentar je potpuno offtopic, ali tako sam trenutno inspirisana. 🙂

Ostavite odgovor

