Javno, javnije, ničije

Sve je počelo sa Mini Morisom i njihovom efemeralnom novogodišnjom OOH kampanjom. Već mesecima se, u podnožju gradskih bandera vuku izgaženi kartoni na kojima nam ova vazda popularna marka sokoćala čestita novogodišnje praznike. Jednu danas upravo videh na NBG strani Brankovog mosta, a verujem da još jedna sigurno krasi raskrsnicu kod Glavne železničke…

Zatim je došao gospodar Nole (to jest, možda i ne odmah zatim, ali svakako ubrzo) sa svojim BG Open-om i predstavljanjem istog na sva usta i na svim mogućim površinama. Tužno je, ali i gotovo istinito da bi većina građana dozvolila dotičnom da im se reklamira i na čelima, samo ako lepo zamoli. I da već jednom pobedi onog španskog Terminatora, jel da. Ali to prođe i ne ostavi traga, što je uvek lepo.

Danas, građani i građanke, imamo… papuče.

Još uvek nisam imao zgodnu priliku da slikam kartone koji u enormnom broju vise po banderama, ali verujem da svi znamo o čemu se radi. Update-ovaću post kada uslikam… i obrisati ovaj pasus.

Šta je problem, pitate se, naviknuti na bombardovanje đubretom. Problem je to što je ovakav vid oglašavanja prosto pogan, a uz to i ne radi. Drugim rečima, ništa ne može biti srBskije, od ovakvog iskorišćavanja „lufta“ i neažurnosti/nezainteresovanosti regulacionih organa, a uz sve to, iskorišaćavanje u pogrešnu svrhu.

Pre nekog vremena, površno sam se bavio zakonskom stranom zahtevanja i dobijanja dozvole za postavljanje putokaza (tj reklamnog panoa) na gradskom prostoru za jednog klijenta. Da nisam daleko stigao, izlišno je govoriti. U svakom slučaju, jedan od zakona o oglašavanju (a naćiću i koji) izričito određuje da se, iz razloga bezbednosti saobraćaja, na sredstva javne rasvete oglasne table kače na toj-i-toj minimalnoj visini. Ukoliko ste videli bilo koji od pomenutih primera, znate koliko nisko stoje i koliko odvraćaju pažnju od vožnje. Dakle, pod jedan (heh, kakav „rant“), pitanje je da li je uopšte legalno ovako se oglašavati, a samim tim i da li se postavljanje ovakvog oglasa plaća. Sudeći po količini i disperziji oglasnog materijala, rekao bih da ne. A to je stvar za nadležne. Ha-ha…

Sa druge, nešto profesionalnije strane, postavlja se pitanje: more kakve bre, papuče?

Pita me devojka prilikom vožnje, baš juče, „Za šta su ovi plakati, za neki festival?“. Ja, uvek upućen i pametan, kažem „Ne… za papuče“. Oćutasmo, mudro. Svaka čast dizajneru, zaista je sve to fino i moderno, za mlade naraštaje i sve. Ali, bogamu, ako ja iz kola treba da čkiljim, pa uz to još i pomislim da je u pitanju opet neki festival, onda i nismo mnogo postigli. Osim ako kompanija ne cilja „big bang“ promociju na kapiji Petrovaradina, predpostavljam.

Lepo je misliti o budžetu i ROI-ju u ovo krizno doba, naravno. Lepo je čitati „Guerilla Marketing“ i gledati kako onaj ćelavi Mr. Proper obeli pešačku zebru na Digg-u. Ali ovo nije to, prijatelji. Papuče se komotno mogu svesti pod FMCG, gotovo commodity.  Upravo toga je Mr Proper, odnosno Henkel (ili P&G, ne znam ipak na pamet), svestan. Zato i izvodi vrlo lako pamtljivu egzibiciju, u savršenom skladu sa porukom koju želi da prenese. Lokalizovano, ekstremno efikasno, niskog rizika i troškova. To je definicija gerile, bilo u vojnom, bilo u marketinškom smislu.

mrclean

Mr Clean, Mr Proper, ili ko god da je.

Naš papučarski (pun intended) primer, nažalost, je samo jeftin. Mogu da vizualizujem prodaju ove kampanje. „Košta vas samo rešenje i štampa. Možemo da odradimo ceo grad. Nema šanse da ne znaju za vaše papuče!“ Osima ukoliko ne pomisle da je u pitanju festival. Ili pedikir. Ili neki vanzemaljski-trens-ivent. Ali uglavnom će shvatiti… da.

Pa čak i ako shvate, ta divna ciljana publika koja, čini se, podrazumeva ceo grad (jer imamo varijacije grafičko-papučarskih rešenja „za sve i svja“), ŠTA ONDA? Ne postoji incentiva, što bi englezi rekli. Ništa me ne tera da posle posla skoknem do prodavnice i uzmem sebi par „papučinki za pljaž“.

  • zato što ne razumem poruku koja mi se šalje, gledajući nejasne obrise kroz zamrljanu šoferšajbnu
  • zato što i da razumem da su u pitanju papuče, ne vidim ni za živu glavu kako se zove brend
  • nemam pojma gde bi ih uzeo, sve i da hoću

Istini za volju, čekajući na semaforu sam zaista video da oglas ima copy i da zaista piše ime prodavnice. Zaboravio sam ga u trenutku kada se upalilo zeleno.

Lepo je kada se iznađe jeftina „varijanta“. Treba ipak imati u vidu da će i takva kampanja biti preskupa, ukoliko se novci bace.  Evo za kraj još jedan savršen školski primer gerile (tj malo para, grozno mnogo muzike):

Axe dezodorans

Axe dezodorans

Naravno, sve korišćene slike ostaju vlasništvo njihovih autora i sve to...
Advertisements

Posted on jun 5, 2009, in Advertajzing, Strategy and tagged , , , . Bookmark the permalink. 6 komentara.

  1. „(…)ali verujem da svi znamo o čemu se radi“

    NE ZNAMO! Kakav karton visi na banderama?? Daleko je Nbgd da se ode da se vidi, to je s druge strane reke 🙂

    Ma tradicionalni mediji su katastrofa…znam da ces reci da sam biased ali ja stvarno vise volim kada mogu odmah da kliknem na sajt.

  2. Hej Cyber, nisu te papuče okačene samo po NBG banderama. Ima ih na dosta mesta po gradu, samo izgleda da i ti podižeš pogled tamo gde bi trebalo, a tamo nema tih kartona. Gledaj malo niže, nemoj da ljudima pukne kampanja.
    Miloša, isto pitanje sam pre neki dan postavio sebi dok sam prolazio pored jedne od „brendiranih“ bandera (isključenje sa auto puta ka topčiderskoj zvezdi). jesul’ ovo papuče, nešto drugo ili treće?
    Inače, ovi primeri jesu sjajni. Prvo je MrProper (P&G). Jeste videli kako je oprao onu liniju, ha? Pa ko da ga ne poželi.

  3. Moram da se izvinem shto ne ispunih obecanje, ali ubi me ova vojska. Ne stizhem ko chovek ni da se informishem i napishem neshto, a kamoli da shkljocam.

    Mada, krajnje misteriozno, kartoni o kojima sam pisao su potpuno nestali sa ulica praktichno sutradan posle objavljivanja ovog posta… pa vi vidite. 🙂

  4. E, veseli moji decaci, ako toga nema u centru (strogom) tesko da cu ja to videti… DAJ SLIKE! 😀

  5. Pre će biti da su se gradski inspektori tokom kampanje za lokalne izbore malo rastrčali da rade svoj pos’o…

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s