uvod u Teaser kampanje za klijente

Reči kao što su moda, moderno, trend, trendi, kul i šik su u Srbiji uvek imale nekako posebno značenje. Svakako, nismo ništa manje, a ni više podložni njihovim pop-kulturnim manifestacijama od daleko razvijenijih potrošačkih društava. Karakteristična političko-kulturna situacija u kojoj se već decenijama nalazimo (čitaj: zoo vrt) vrši retardirajući uticaj u tom smislu što određeni broj sezona kasnimo za kurentnim događanjima na Zapadu, ali nas to preterano ne ometa da ih svakako ljudski proživimo, u svom tempu i shodno svom mentalitetu i džepu. Treba uzeti u obzir i neminovno skraćenje dužine vremenskog perioda koji je potreban da trendovi uhvate korena (oksimoron, znam – ali društvo nam je „oksimoronično“) u nas, što dovodi do kulturološki vrlo interesantnog „clasha“ novih i starih(!) trendova.

cheap-o

cheap-o

U advertajzingu, kakav je kod nas, trendovi i mode u oglašavanju se vrlo lako primećuju, dugujući poslovično sveznajućim gazdama i agencijskim akauntima poslovično nezainteresovanim za odbranu inovativnih (ili makar različitih) tehnika oglašavanja. Stoga teaser kampanje. Desetine nekakvih misterioznih izjava, reči, pitanja i insinuacija koje svakodnevno čeprkaju po mozgu radnog čoveka na autobuskoj stanici, u tramvaju, na semaforu…

Tease je, naravno, engleska reč koja može značiti zadirkivanje, čikanje (ili se, mnogo unosnije, upotrebiti u složenici STRIPtease). Funkcionalna definicija striptiz kampanje je da mora golicati mozak i privlačiti pažnju egzaktno tempiranim i svrsishodnim skidanjem vela tajne sa poruke koja se ima preneti. U tom smislu postoje naprosto zahvalni i nezahvalni proizvodi/brendovi za tease. Realnim odgovorom na pitanje implicirano u prethodnoj rečenici (da li je moj proizvod zaista dobar začikavač?) rešićete se dosta muka.

Biću slobodan da citiram barda DZ/A, mirtodora i njegov post iz decembra 2008. kada je viskobudžetna teaser groznica drmala Beogradom:

„[…]Tri teasing kampanje u istom trenutku?! Da se razumemo: da ja znam, teasing kampanje su smishljene da bi, u informativnom zagushenju (clutter), skrenule paznju publike na osnovnu kampanju.

Shta sada imamo? Teaser clutter!!! Tri teasing-kampanje (Vito, Pevec, Bg NG), najblaze receno, „potpuno slichnog“ verbalnog pristupa (duge upitne rechenice, znakovi pitanja…) za koje mi iz branshe znamo da su razlicite kampanje, jer smo graficki (makar polu)pismeni, pa prepoznajemo tragove razlicitih vizuelnih identiteta.[…]“

Dovoljno rečeno. Stvar na koju bih ja da skrenem pažnju ovim postom tiče se ipak nečeg sasvim trećeg i možda bitnijeg za klijenta: Nepotrebnih teaser kampanja. Mislim na tebe, Ceco. Misteriozni, low budget, grozno ružičasti „Pile“,  „Beograd“ i šta već ne plakati, kojima je bilo oblepljeno pola grada. Zatim opet vrlo low budget „Tačno je, Ceca za novu godinu“ umesto njih. Jedno je kada se vaša kampanja utopi u more sličnog sadržaja prosto zato što ste glupavi za marketing i odlučili ste da uradite isto što i ostali oglašivači, u istom vremenskom periodu. Pustiti da vas odere štamparija/“agencija“/akaunt prodajući vam duplo više prljavo roze plakata pod izgovorom da tako dižete tenziju je sasvim druga stvar.

Ja ne slušam i ne volim Cecinu muziku, ali učim srpski marketing na njenom primeru, što bih preporučio svakom. Po mom mišljenju, neprikosnovena srpska majka nije morala da dvaput oblepi ceo grad – ljudi bi dovoljno „odlepili“ i bez prvog dela kampanje. O nedostatku awareness-a se, kada je Ceca u pitanju, ne može pričati prosto zato što žena ima najveću i najdublju senku u industriji zabave. Ne treba joj teaser. Ona živi tease. Treba joj dokliktavanje na internet stranicu, koja je solidna za svoju namenu i to je to.

Trendi mentalitet, moja početna premisa, ogleda se u tužnoj činjenici da se nedugo nakon Cecinog plakat-otkrivanja još nekakva novopazarska „manufaktura“ džinsa odlučila na apsolutno isti pristup, samo u crno-beloj varijanti na bilbordu. Mislim na ono „Budi“, koje se pretvorilo u nekakvu bljutavštinu tipa „budi ono što jesi“ „budi poseban“ ili slično, uz miniskulni logoić i poziv na web. Nisam uspeo da zapamtim ime firme.

Koristite zdrav razum kada vam akaunt predloži teaser. Ukoliko zaista nemate „duge noge za igranje“, najbolje je da pesmu ni ne počinjete, jer će uglavnom da vam ostanu samo oči za plakanje.

Sav materijal korišćen pod fair use premisom. Ako smeta, žalite se.
Advertisements

Posted on oktobar 19, 2009, in Advertajzing, Strategy and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 komentara.

  1. Ma žalite se vodovodu 😆

  2. Moram da primetim, ovako post mortem, da se dizajn „treće generacije“ (ako se ne varam) plakata znatno promenio. Ukoliko se grdno ne varam, ima slika, ful kolor, ma sve.

    I to je ono što je trebalo raditi od samog početka. A ne bacati pare na gluposti.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s