Menadžment, pogled iza kulisa II

Pravila Kontrole

Kao što smo već rekli, Vaš autoritet kao rukovodioca proističe iz korektne i fer upotrebe ovlašćenja, odnosno moći. Neophodno je da se upoznate i pridržavate određenih zdravorazumskih standarda, koji osiguravaju da imate najbolje moguće šanse za izbegavanje nepotrebnih nesuglasica, konfrontacija i tenzija na radnom mestu. Vi i Vaši podređeni činite tim, čija je svrha da maksimalno efikasno obavlja poslovne zadatke. Da bi u tome uspeli, svi članovi tima moraju znati i poštovati pravila koja Vi predstavljate i postavljate. Jako je bitno da pravila budu standardizovana, svima jasna i ista za sve članove Vašeg tima, inače rizikujete da načinite više štete nego koristi. Razmislite o sledećim parametrima:

Objektivnost: Vaši podređeni moraju razumeti da je kontrola neizbežna i neophodna za korektno izvršavanje bilo kojeg poslovnog zadatka. Ukoliko budete konzistentni i objektivni u svojim odlukama i nastupima pred njima, uverićete ih da je ta kontrola pozitivan faktor kojim se objektivno utvrđuje učinak svakog člana tima pojedinačno, a ne breme na njihovim plećima. Velike kompanije čvrsto veruju da je objektivna kontrola rada osnova dobrog rukovođenja, te stoga od postavljenih rukovodilaca očekuju da se time besprekorno vode.

Javnost kontrole: Toplo preporučujem da zajedno sa Vašim timom, kroz sastanke i razgovore, dođete do parametara i načina sprovođenja kontrole koji nailaze na opšte razumevanje i odobravanje. Vaši podređeni će poštovati Vašu otvorenost i transparentnost, osećajući se dodatno motivisani time što ste ih uključili u razgovor. Naravno, budući da ste javno objavili sve neophodne informacije i svoja očekivanja, smanjićete verovatnoću nastajanja problema i mogućih „nisam znao“ izgovora ukoliko se ukaže potreba za sprovođenjem disciplinskih i drugih mera.

Jasnoća: Obrazložite svaku svoju odluku jasno i adekvatno svima onima kojih se dotiče. Na ovaj način obezbeđujete da Vaši podređeni razumeju kako odluku, tako i Vaše razloge za donošenje iste. Osigurajte da su apsolutno svi detaljno upoznati sa parametrima i normama koje ćete koristiti pri kontroli njihovog rada. Takođe, pri ovom koraku je bitno da se zapitate da li je neophodno prilagoditi mere kontrole koje imate na umu, tako da se adekvatno i primereno odnose na različite funkcionalne celine projektnog tima. Vodite računa o obrazovanosti, iskustvu i vrsti posla – dajući dodatne informacije i instrukcije novim zaposlenima ukoliko je potrebno, a kreativnije i kompleksnije zadatke dokazanim i iskusnim stručnjacima.

Pravednost: Jedno od najbitnijih pitanja koja sebi morate postaviti jeste: „da li je obim kontrole koji primenjujem pravedan?“. Drugim rečima, morate osigurati da ne postoje zaposleni koje očito manje kontrolišete, u poređenju sa njihovim kolegama koje rade na istom ili sličnom zadatku. Ovo je vrlo česta, uglavnom nesvesna greška koju rukovodioci prave, bez obzira na svoj staž. Jednostavno, u neke saradnike imate više poverenja, sigurni ste da svoj posao znaju i da ga rade korektno, pa samim tim imate i manju potrebu da im „ometate rad“ kontrolom. Vrlo je moguće da ste u pravu što se tiče Vaše ocene, ali je gotovo sigurno da ćete napraviti više štete nego koristi takvim postupanjem. Nikada ne zaboravite da će ljudi kojima rukovodite komentarisati i diskutovati svaki Vaš potez. Ovo ponekad znači da će iz Vaše najbolje namere izvući najneprikladniji zaključak odnosno, u ovom konkretnom slučaju, taj da se ponašate nepravedno i imate „ljubimce“. Stoga nastojte da primenjujte isti obim kontrole nad svima, a metode kontrole neka budu primerene kompleksnosti zadatka i stručnosti/stažu zaposlenih. Ukoliko se određeni zaposleni ističe, dajte mu kreativniji i složeniji zadatak, čije ćete ispunjenje opet adekvatno kontrolisati. Dakle, isti obim kontrole, ali različiti metodi.

Taktičnost i poštovanje ličnosti: Taktičnost i empatija su najbitnije osobine svakog dobrog rukovodioca. One, ilustracije radi, prave razliku između uljudnog, toplog pitanja „Kako ide posao, dokle smo stigli?“ i zajedljivog zahteva „Hoću da mi danas u četrnaest-nula-nula podnesete detaljan izveštaj o napretku, gospodine Petroviću.“ Održavanje pozitivne radne atmosfere je krucijalno za dugoročni uspeh Vas i tima kojim rukovodite. Principi modernog poslovanja vezani za etičko i korektno ponašanje na radnom mestu se takođe ogledaju i u sledećem: Ne kažnjava se čovek, nego greška. Poštovanje ličnosti zaposlenog je uvek prvi cilj, pogotovo u situacijama kada se trudite da popravite njegov učinak. Svako omalovažavanje i javno sramoćenje dovodi do pogoršanja problema i još većih komplikacija, koje prelaze iz čisto poslovnih u privatne nesuglasice, što nam svakako nije cilj.

Prethodno poglavlje: Uvod, pojam moći

Sledeće poglavlje: Prepoznajte sebe

MA 2010. Sva prava zadržana.

Posted on 30 januara, 2010, in Filozofiranje, Strategy and tagged , , . Bookmark the permalink. Postavi komentar.

Postavi komentar