Menadžment, pogled iza kulisa IV

Upoznajte svoj tim

Za stvaranje izuzetnog rukovodećeg kadra je potrebno vreme i veliko zalaganje. Školovanje i teorijsko obrazovanje mogu pružiti dobru osnovu, ali je iskustvo u rukovođenju apsolutno najbitnija stavka. Prosto, rukovodilac mora da „na svojoj koži“ oseti različite tipove ljudi i saradnika, pre nego što zaista uspe da izgradi smislenu strategiju za rad sa svakim od njih u praksi. Jasno je da se sa svojim timom morate upoznati kroz dugoročnu interakciju. U tom svetlu, kao mali doprinos u klasifikaciji i snalaženju, nudim Vam nekoliko šablona ponašanja u koje se ljudi uklapaju na radnom mestu. Pre nego što se upustite u dalje čitanje osvrnite se na sledeće: jako je bitno da uvek budete samokritični i svesni svojih nedostataka i mogućih mana u rasuđivanju – što u praksi znači da dozvolite da se Vaše mišljenje o članu tima vremenom promeni ukoliko postoji realan ralog za to, odnosno da ne donosite apsolutne presude o nečijoj ličnosti samo na osnovu učinka na radnom mestu u datim okolnostima. Kao što izreka kaže, „ljudi su čudo“. Dozvolite da Vas (prijatno) iznenade svojom kompleksnošću i nenadanim kvalitetima. Šabloni su fina i uredna stvar od velike pomoći, ali ne zaboravite da se teorija vrlo retko „glatko“ pretače u praksu.

Pasivno-nekritički saradnik je najproblematičniji šablon u koji neko može upasti na radnom mestu. Prepoznaćete zaposlenog koji se ovako ponaša po tome što je tih, pokoran, ne pravi nikakve probleme sa jedne strane, ali ni ne preuzima nikakvu inicijativu i odriče se svake odgovornosti sa druge. Na probleme u radu sa ovim tipom saradnika naići ćete svaki put kada od njih očekujete da deluju samostalno, bez Vašeg direktnog nadzora ili uputstva. Često se čini da je ovakve ljude nemoguće istrgnuti iz njihove apatije i nezainteresovanosti, ali je to u suštini lako: potrebno je „samo“ naći pravu „pokretačku polugu“ za njih. Drugim rečima, očigledno je da im klima na radnom mestu do sada nije odgovarala iz nekog razloga: možda zato što su bili obeshrabrivani da samostalno donose odluke od strane prethodnog rukovodioca, ili im je uspevalo da njihovo „hvatanje krivina“ ostane neprimećeno jer su ih vrednije kolege „pokrivale“. Otvorenim, ali taktičnim privatnim razgovorom sa njima možete otkriti i razrešiti njihove probleme – proniknuti u ono što ih može motivisati i naći način da im to pružite: kreativniji zadatak, neka sitnija promena (nekada je dovoljna i samo promena položaja sedenja u kancelariji!), ili jednostavno, Vaše legitimno priznanje da je timu neophodan njegov pun radni učinak, uz podsećanje na objektivne nagrade koje slede. Naravno, preobraženje ovakvog tipa zaposlenog iziskuje trud, strpljenje i posvećenost. Zato budite sistematični, taktični ali i uporni – zapamtite da ćete žnjeti ono što sejete!

Pasivno-kritički šablon ponašanja ćete najlakše primetiti na pauzama: zaposleni koji potpadaju u ovaj šablon imaju jasno definisana mišljenja o svemu što se dešava oko njih, ali ih neće podeliti sa Vama, već „preko kafice“, najbližim kolegama. U toku radnog vremena ponašaju se pasivno kao i prethodno opisana grupa, ali su zato spremni da „ospu paljbu“ kada su nasamo sa bliskim kolegama, jer smatraju da znaju (a često su i u pravu) kako bi određena stvar mogla biti lakše, efikasnije i bolje urađena. Problem koji imate sa njima, osim tog da potencijalno mogu urušiti Vaš autoritet, jeste i taj da ostajete bez često vrlo validnog stava koji bi mogao pomoći celom timu u boljem poslovanju. U ovom slučaju imate pred sobom ličnost koja je po prirodi radoznala, inteligentna, komunikativna i voli da pronalazi i rešava probleme, ali koja je iz nekog razloga u isto vreme nezainteresovana da preduzme stvarne korake da ih u svojoj radnoj sredini i reši. Konkretne razloge potražite u analizi njihove ličnosti i istorije: ukoliko imaju dug radni staž, vrlo je verovatno da ih je neko od Vaših prethodnika javno ponizio zbog iznošenja mišljenja ili im na drugi način uništio želju za akcijom. Za njih autoritet rukovodioca predstavlja opresiju i sinonim iskorišćavanja, jer nikada nisu osetili pozitivne rezultate svog kritičkog zalaganja. Stoga ovi potencijalno sjajni članovi tima danas ostaju po strani i sa neodobravanem „cokću“, ali ništa ne preduzimaju. Na Vama je da ponovo steknete njihovo poverenje, što ćete uraditi kroz ulaganje vremena i napora u to da im postane jasno da Vi znate da cenite njihov savet. Probajte da shvatite kakvu vrstu nagrade oni žele i stavite im je na dohvat ruke. Najčešće je neki vid javnog priznanja ili pohvale sasvim dovoljan za potpuni preobražaj. Ne plašite se da da prihvatite i pohvalite tuđe mišljenje, jer to što ste rukovodilac ne znači, niti se od Vas očekuje, da znate sve o svemu. Naprotiv, biti rukovodilac znači umeti izvući ono najbolje od svog tima.

Aktivno-nekritički šablon obuhvata ljude koji se na radnom mestu ponašaju servilno, odnosno rečeno iskrenim jezikom dece školskog uzrasta, kao „ulizice“. Od njih ćete uvek dobiti osmeh, potvrdno klimanje glavom i žurbu da ispune svaku Vašu „zapovest“. Ono što nećete dobiti je razmišljanje i kritički osvrt, a tu nastaje problem. Poneseni pređašnjim iskustvom, aktivno-nekritički nastrojeni članovi tima smatraju da je servilnost jedina osobina koju „šef“ ceni i da će bolje proći (odnosno da će biti unapređeni) ukoliko se prema njemu ponašaju kao prema mafijaškom bosu iz filmova. Problem je u tome što zaboravljaju da „kum“ i njegovi lakeji lako nastradaju na kraju avanture, ukoliko je „gazda“ bio dovoljno nesiguran u sebe da se okruži ljudima kojima je jedini interes trenutna lična korist, ostvarena kroz snishodljivost. Retko ko je imun na lepe reči i laskanje, ali Vas opominjem da budete pažljivi: Niste postavljeni na mesto srednjevekovnog vladara sa doživotnim stažom i neograničenom moći, već zato što ste stručnjak koji ume da sintetiše kritičko mišljenje celokupnog tima u smislene poslovne odluke. Dakle, da biste ispunili opis svog radnog mesta, potrebno je da aktivno-nekritički nastrojene zaposlene ohrabrite da preuzmu svoj deo odgovornosti i počnu da zaista učestvuju u poslovanju. Počnite polako, relativno bezazlenim (u smislu odgovornosti) zadacima za koje ste sigurni da mogu biti korektno ispunjeni. Uputite im pohvalu i podignite samopouzdanje, osiguravajući da znaju da će biti nagrađivani samo za zasluge koje donose vrednost kompaniji. Kao i uvek, budite taktični i empatični, poštujući tuđu ličnost – ne zaboravite da se poslovna persona čoveka često vrlo razlikuje od stvarne ličnosti koja stoji iza nje.

Aktivno-kritički nastrojeni saradnici su, nažalost, retka pojava u domaćem poslovanju sami po sebi. Veliku zaslugu za ovu tužnu činjenicu snose društveno-politički okviri u kojima su domaće firme poslovale, kao i kvarenje kompasa moralnih i etičkih vrednosti u poslovnom i javnom životu. Ukratko, ovo su ljudi sa kojima je milina sarađivati – srećni, sposobni i motivisani za rad sami po sebi, oni se ne plaše izazova i preuzimanja odgovornosti. Poštuju i kalkulisano preuzimaju rizik, jer znaju da bez istog nema prave dobiti. Kritički će analizirati situacije i Vaše odgovore na njih, ostajući dosledni i verni kompaniji, Vama i sebi. Za uzvrat, oni traže maksimalno korektan odnos i uvažavanje od strane svojih pretpostavljenih, jer kao jedinu razliku između sebe i rukovodioca vide nivo odgovornosti, koji su spremni da poštuju. Ukoliko se ipak čini da postoji problem između Vas i saradnika za kojeg smatrate da pripada ovoj grupi, morate reagovati brzo, odlučno i otvoreno. Očekivano, nedopustiva je bilo kakva vrsta patronizacije, mada se to ovde mora dodatno naglasiti jer neki od vrhunskih stručnjaka u svojim oblastima znaju biti poprilično osetljivi i na najmanje naznake takvog ophođenja prema njima, što je i razumljivo. Budite uvek korektni, profesionalni i kolegijalni. Čvrsto verujem da i Vi uviđate sve prednosti rada sa ovakvim ljudima, budući da je njihov doprinos uspehu tima daleko najvidljiviji, u poređenju sa ostalim saradnicima. Negujte ih, poštujte i trudite se da svojim radom omogućite i drugima da postanu kao oni.

Prethodna poglavlja: Pojam moći, Pravila kontrole, Prepoznajte sebe

MA 2010. Sva prava zadržana.

Advertisements

Posted on februar 14, 2010, in Filozofiranje, Strategy and tagged , , . Bookmark the permalink. Ostavite komentar.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s