Menadžment, pogled iza kulisa I

Serija postova koja sledi namenjena je svima onima koji imaju želju da zavire u „bekstejdž“ menadžmenta velikih kompanija. Pokušaću da opišem sve neophodne „mekane teme“ kojih jedan uspešan rukovodilac mora da bude svestan, da bi uopšte bio u prilici da ciljeve koji su pred njega postavljeni dugoročno uspešno ispunjava, uz minimalno gubljenje vremena i odliv kadrova, a maksimalno radno zadovoljstvo celog tima. Pretpostavljam da će epizode biti objavljivane jednom nedeljno, podeljene u poglavlja. Svi komentari dobrodošli.

Bez obzira da li ste upravo unapređeni ili ste se zaposlili direktno na nekoj od rukovodećih funkcija, ovaj priručnik je namenjen upravo Vama, u nastojanju da Vam olakša privikavanje na novo radno mesto. Počećemo sa definisanjem osnovnih pojmova, zatim razmotriti pisana i nepisana pravila dobrog i lošeg rukovođenja, upoznati se sa najboljom praksom timskog rada i diskutovati o alatima koji su vam na raspolaganju, a sve to da bismo na kraju uspeli da oživimo portret jednog kvalitetnog rukovodioca.

Vaša najvažnija uloga, kao rukovodioca na bilo kom nivou, jeste da razvijate i pravilno upravljate ljudskim kapacitetima koji su Vam povereni. Da biste u tome uspeli, neophodno je da negujete i razvijate osobine dobrog rukovodioca i da praksu koja iz njih proizilazi znalački primenjujete u svim poslovnim interakcijama.

Pojam moći u organizaciji

Sticanje i očuvanje moći oduvek je bilo jedan od najjačih motivatora ljudskog delovanja. Praktikovanje moći odlučivanja, nagrade, kazne i drugih vidova motivacije može imati pozitivne ili negativne po sistem u kojem se primenjuje. Osnovni faktor teoretske stabilnosti modernih kompanija je shvatanje da je moć koju pojedinac u organizaciji poseduje direktno vezana za njegov radni učinak, zalaganje i sposobnosti. Svi veliki poslovni sistemi ustrojeni su po piramidalnom organizacionom principu, koji bi trebalo da reflektuje upravo navedenu istinu. Drugim rečima, sa svog položaja imate direktno podređene i direktno nadređene kolege, kao i kolege koje su na istom hijerarhijskom nivou kao Vi, ali u drugim sektorima. Jedna od prvih stvari na dnevnom redu po stupanju na rukovodeću funkciju u ovakvom sistemu je da se upoznate sa svojom sredinom i uspostavite korektne radne odnose. Na samom početku, znajte: bićete poštovani upravo onoliko koliko poštujete druge, a Vaša lična moć, opseg kontrole i efikasnost u radu (tj. satisfakcija koju Vam radno mesto pruža) rašće srazmerno Vašem umeću da koristite stečenu moć na pravi način u interakcijama sa sve tri navedene grupe. Moj priručnik će se koncentrisati na savete za ophođenje prema direktno podređenim grupama zaposlenih, ali je apsolutno primereno koristiti se ovim štivom kao polaznom osnovom svih Vaših poslovnih interakcija.

Osvrnimo se sada na to kako Vas drugi vide na odgovornoj poziciji. Vaši novi podređeni će svakako odreagovati na ovu novost. Naravno, njihove reakcije će biti najupadljivije ukoliko ste do skoro bili na istom hijerarhijskom nivou sa njima. Neki će Vam čestitati, dok će Vas drugi ignorisati. Bićete ogovarani i ogovaraće druge pred Vama. Iskazivaće Vam preterano strahopoštovanje, ili će otvoreno ustati protiv Vas…

Pitate li se ikad zašto se ovakve, „normalne“ stvari dešavaju? Prost odgovor glasi: zato što ljudi na radnom mestu, iako odrasli i zreli u svakom drugom pogledu, na prisustvo i iskazivanje moći reaguju po obrascima koje su usvojili još u ranom detinjstvu. Drugim rečima, pripremite se na tretman koji su dobijali njihovi roditelji, učitelji, treneri karatea i profesori fizike. Vrlo je važno da budete svesni ove činjenice kada dođete na novu funkciju, jer se odnosi u timu menjaju i bez Vašeg direktnog delovanja (i to u glavnom na gore!). Ne smete se zatvoriti u svoju novu kancelariju, verujući da će se sve nastaviti po starom i da će se strasti smiriti – jer nije i neće. Na Vama je da izađete pred svoj novi tim, ostavite jasan prvi utisak kao rukovodilac i potvrdite da novostečeno zvanje zaslužujete svojim ljudskim i profesionalnim kvalitetima. Niko drugi to ne može da učini umesto Vas.

Kao što se može naslutiti, postavljanje na odgovornu funkciju ne znači i automatsko dobijanje autoriteta potčinjenih, već samo priliku da se autoritet izgradi kroz fer i korektnu upotrebu ovlašćenja koja su Vam data od strane kompanije. Nema sumnje da ste stručnjak u polju kojim se profesionalno bavite, ali to nije jedini razlog zbog kojeg ste postavljeni na rukovodeću funkciju. Naime, Vaša kompanija smatra da ste uz to sposobni i da pomognete kolegama, tako da se i njihov učinak približi kvalitetu Vašeg.

Vaš osnovni strateški zadatak, bez obzira na trenutne (tj. taktičke) potrebe, je uvek isti: izgradnja atmosfere poverenja i međusobnog poštovanja, u kojoj ćete motivisati ljude da rade što je bolje i predanije moguće. Da biste to postigli potrebno je da detaljno analizirate ljude koji čine Vaš tim, kao i sebe same, u cilju pronalaženja stila rukovođenja koji zadovoljava i Vas i Vaše podređene, a kompaniji pruža odgovarajuće rezultate. Kada uspete da ostvarite i održite nadalje opisanu praksu dobrog rukovođenja Vaši nadređeni će to primetiti i nagraditi, a kolege će se ugledati na Vas i pokušati da ponove Vaše uspehe, stvarajući zdravu klimu u kompaniji. Ovo zovemo „krug vrline“, odnosno situaciju u kojoj dobra praksa samu sebe obnavlja i ponavlja, rezultujući stalnim rastom pozitivnih ishoda za sve uključene strane.

Sledeće poglavlje: Pravila kontrole

MA 2010. Sva prava zadržana.

Posted on 24 januara, 2010, in Filozofiranje, Strategy and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 komentara.

Postavi komentar